Sanni Franssi siirtyy Sveitsiin

8.8.2016

PK-35 Vantaan hyökkääjä Sanni Franssi ottaa urallaan uuden askeleen ja siirtyy ammattilaiseksi Sveitsin pääsarjaan. Franssi on solminut vuoden mittaisen sopimuksen sveitsiläisen FC Zürichin kanssa.

Franssi nousi PK-35 Vantaan liigajoukkueeseen kaudella 2012, jonka jälkeen hän on ollut voittamassa kolme Suomen mestaruutta sekä kahta Suomen Cupin mestaruutta. Suomen A-maajoukkueessa Franssi on pelannut esiintynyt viidessä ottelussa.

Tällä kaudella Franssi ehti tehdä pelaamissaan 15 sarjaottelussa 20 maalia, jotka oikeuttavat maalipörssin ykkössijaan selvällä erolla. Kaikkiaan Franssi on pelannut Naisten Liigassa 87 ottelua, joissa hän on viimeistellyt 51 maalia. Franssin viimeiseksi peliksi PK-35 Vantaan riveissä jäi 3-2-voittoon päättynyt HJK-ottelu, jossa Franssi viimeisteli Punamustien voittomaalin.

FC Zürich on Sveitsin menestynein naisjalkapalloseura, joka on juhlinut maansa mestaruutta eri nimillä yhteensä ennätykselliset 20 kertaa. Sveitsin cup-mestaruuksia seuralla on 12. Tällä hetkellä seura hallitsee sarjaansa ylivoimaiseen tapaan, sillä FC Zürich voitti viime kaudella viidennen peräkkäisen mestaruutensa.

Franssi oli viikonloppuna tutustumassa Zürichiin. Pelaaja ja seura onnistuivat vakuuttamaan toisensa, joten päätös syntyi tutustumisjakson jälkeen nopeasti. Franssin mukaan kesken kauden lähteminen ei ole helppoa, mutta FC Zürichin tarjoukseen oli pakko tarttua. Ulkomaille siirtyminen on ollut hänen tavoitteenaan jo pitkään ja nyt siihen tarjoutui hyvä tilaisuus.

– Tämä on tosi mahtavaa, että pääsen pelaamaan ulkomaille ja ottamaan seuraavan askeleen urallani. Oli tietysti iso päätös lähteä täältä kesken kauden, mutta tällaisesta tilaisuudesta ei voinut kieltäytyä, Franssi sanoi.

Vaikka kausi Punamustissa jää Franssin osalta kesken, hän aikoo jännittää loppukautta etänä.

– PK-35 Vantaa on huikea jengi, jossa on paljon ihania tyyppejä ja hyviä ystäviä. Nyt odottelen sitten saavani postissa Sveitsiin kultamitalit tuplana!

Joukkuekaveriensa lisäksi Franssi kiitteli ennen kaikkea PK-35 Vantaan valmennuksikkoa Jari Väisästä ja Pasi Jaakonsaarta.

– Iso kiitos ”Väikälle” ja Pasille, jotka ovat tehneet monta vuotta huippuduunia ja kehittäneet sekä joukkuetta että yksilöitä. Samalla he ovat vieneet koko suomalaista naisjalkapalloa eteenpäin. Kiitokset myös koko seuralle, sillä tämä on ollut hyvä ympäristö kasvaa pelaajana ja kehittyä.

”Kausi 2016 oli todellinen läpimurtokausi”

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisäselle Franssi on tuttu pelaaja jo B-tyttöajoilta. Silloin pelipaikka löytyi vielä puolustuksesta, mutta VJS:ssä Franssille löytyi uusi rooli.

– Sannin siirtyessä VJS:n B-tyttöihin hänen pelipaikkansa oli vielä piiri- ja aluejoukkuetasolla toppari, mutta Vantaalla hän siirtyi hyökkäävämpään rooliin. Sen jälkeen hän onkin nopeana pelaajana heilutellut vastustajien maaliverkkoa useaan otteeseen. Samalla seurayhteistyö mahdollisti hänelle harjoittelun ja pelaamisen myös PK-35 Vantaan liigajoukkueen kanssa, Väisänen kertoi.

Franssi on kuulunut PK-35 Vantaan luottopelaajiin jo useamman vuoden ajan ja yli 19 liigamaaliin jo kaudella 2014. Siitä huolimatta hän otti Väisäsen mielestä tällä kaudella ne ulkomaille pääsemisen kannalta ratkaisevat kehitysaskeleet.

– Vaikka Sanni on pelannut Naisten Liigaa jo muutaman vuoden, on kausi 2016 ollut mielestäni hänelle se todellinen läpimurtokausi. Oli mielestäni oikea päätös, että Sanni jäi Suomeen vielä kaudeksi 2016. Sen myötä hän sai paremmat valmiudet siirtyä ulkomaille.

– Sanni on kehittynyt kauden aikana kaikilla osa-alueilla. Yksi tärkeimmistä on ollut hyvä fyysinen harjoittelu, joka on näkynyt samalla myös henkisenä kasvuna ja uskona omaan tekemiseen. Lisäksi Sannin rooli hyvänä joukkuepelaajana on näkynyt tällä kaudella enemmän kuin aiempina kausina, Väisänen arvioi.

Väisäsen mukaan Franssi jättää isot saappaat täytettäviksi. Samalla hän kuitenkin muistuttaa, että .

– Sannin lähtö on toki menetys joukkueelle, mutta hieno askel pelaajalle, jolla on jo pidempään ollut tavoitteena päästä pelaamaan ammattilaisena ulkomailla. Samalla se avaa kuitenkin jälleen mahdollisuuden jollekin toiselle, joten joukkueen on vain jatkettava eteenpäin.

– Meiltä on lähtenyt nyt vuoden sisään kaksi pelaajaa ulkomaille hyviin seuroihin, joten voimme olla seuratasolla tyytyväisiä, Väisänen totesi.

PK-35 Vantaa kiittää Sannia yhteisistä kausista sekä lukuisista maaleista ja toivottaa onnea Sveitsiin!