Naisten kapteenisto valmiina sarja-avaukseen

29.3.2016

Naisten hallitseva Suomen mestari PK-35 Vantaa lähtee perjantaina alkavaan sarjakauteen uuden kapteeniston johdolla. Kapteeninnauhaa kantaa Sanna Saarinen, joka saa avukseen Hanne Ojanperän ja Vilma Väisäsen. Luottamustehtävän saanut kolmikko lähtee uuteen sarjakauteen innokkaana.

Saarinen nousi kapteeniksi, kun tehtävää aiempina kausina hoitanut Pirjo Leppikangas lopetti pelaajauransa. Rooli ei ole Saariselle täysin uusi, sillä hän on kuulunut joukkueen kapteenistoon jo muutaman kauden ajan. Nyt hän lähtee kuitenkin ensimmäistä kertaa kauteen kapteeninnauha hihassaan.

– ”Pipen” jättämät saappaat ovat isot täytettäviksi. Hän hoiti hommansa hyvin sekä kentällä että sen ulkopuolella. Kapteenin tulee näyttää esimerkkiä ja osata sekä vaatia joukkuekavereiltaan että kannustaa heitä. Lisäksi kapteenille kuuluu myös paljon vastuita kentän ulkopuolella, Saarinen totesi.

Väisänen sen sijaan on ensimmäistä kertaa mukana PK-35 Vantaan kapteenistossa, mutta hänellä on kapteenin roolista aiempaa kokemusta VJS:n paidasta.

– Minulla oli taas ehkä vähän totuttelemista kapteenin vastuisiin, sillä siitä on kulunut jo muutama vuosi, kun olin viimeksi tällaisessa asemassa. Olen kuitenkin saanut Sannalta ja Hannelta hyvää esimerkkiä, jota haluan itsekin näyttää nuorille pelaajille ja kannustaa heitä, Väisänen sanoi.

Ojanperän mukaan kapteeneilla on tärkeä rooli, kun nuorentunut joukkue lähtee puolustamaan Suomen mestaruuttaan.

– Kokeneena pelaajana ja yhtenä kapteeniston jäsenenä vastuunkantaminen on tärkeä osa rooliani. Se on kenties omalta osaltani suurin muutos viime kauteen, jolloin vastuu jakautui useammalle kokeneelle pelaajalle, Ojanperä tuumi.

– Kauden aikana se korostuu varmasti, koska pitkän pelikauden aikana on tärkeää pitää laatu korkeana peleissä ja treeneissä sekä positiivinen asenne joukkueen sisällä. Meillä on ollut harjoituskaudella loistava joukkuehenki ja pelaajat ovat motivoituneita kehittämään itseään ja viemään joukkuetta eteenpäin. Kauden aikana joukkueelle voi kuitenkin tulla notkahduksia tai vaikeampia jaksoja, jolloin kapteenien tehtävä on saada joukkue ja pelaajat takaisin hyvään vireeseen.

Kapteenistolla vankka luotto joukkueeseen

Kapteenikolmikko lähtee perjantaina alkavaan sarjakauteen innokkaana ja luottavaisin mielin. Saarisen mukaan joukkueen valmistautumiskausi on sujunut hyvin, joten joukkue on valmiina perjantain sarja-avaukseen.

– Olemme tehneet talven aikana kovasti töitä ja nyt kaikki varmasti odottavat sarjan alkua. Meillä ei ole ollut suuria loukkaantumishuolia, joten olemme päässeet harjoittelemaan viime kuukausina ehjällä ryhmällä ja hiomaan joukkueen taktisia ja fyysisiä vahvuuksia, Saarinen sanoi.

– Nuoresta joukkueesta huolimatta meillä on liigakokemusta ja loistavia yksilöitä, jotka pystyvät pelaamaan joukkueena ja ratkaisemaan pelejä hyvillä yksilösuorituksillaan.

Myös Väisänen ja Ojanperä luottavat Punamustien iskukykyyn, kun PK-35 Vantaa aloittaa mestaruutensa puolustamisen Tampereella Ilvestä vastaan.

– Odotukset alkavaan kauteen ovat tosi suuret. Meillä on tosi hyvä ryhmä kasassa ja uskon, että tulemme pärjäämään myös tällä kaudella, Väisänen arvioi.

– Odotan alkavaa kautta todella paljon, sillä tiedän, että meillä on loistava joukkue. Myös moni muu joukkue on kuitenkin vahvistanut asemiaan viime kauteen nähden, joten saamme toivottavasti paljon kovia ja tasaisia pelejä, Ojanperä ennakoi.

Punamustien sarja-avausta edeltävä kenraaliharjoitus sujui hyvin, sillä PK-35 Vantaa voitti lauantaina ruotsalaisen pääsarjaseuran Djurgårdenin Tukholmassa lukemin 2-3. Väisäsen ja Saarisen mukaan hyvällä peliesityksellä otettu voitto antoi joukkueelle entisestään lisää intoa.

– Se oli meiltä tosi hyvä peli, vaikka vastus oli kova. Tuntui siltä, että kaikki antoivat kentällä itsestään sata prosenttia ja se näkyi myös tuloksessa. Tuollaisen pelin jälkeen kaikilla on varmasti tosi hyvä fiilis lähteä pelaamaan ensimmäistä liigapeliä. Ruotsin-reissu vain kasvatti kaikkien innokasta sarjakauden odotusta, Väisänen totesi.

– Djurgården-ottelu oli erinomainen valmistava peli ennen sarjan alkua. Tempo oli kovempi kuin useimmissa liigapeleissä ja vastustaja pelasi suoraviivaisesti, joten pääsimme harjoittelemaan oman pallollisen pelimme lisäksi myös puolustuspeliä ja suunnanmuutoksia, Saarinen kertoi.

Naisten Liigan avauskierroksen ottelu Ilves – PK-35 Vantaa pelataan perjantaina 1.4. klo 18.30 Pirkkahallissa Tampereella.