Daniel Rantasen kuulumisia maajoukkueleiriltä

28.8.2015

Punamustien Daniel Rantanen oli tällä viikolla Suomen U18-maajoukkueen mukana, kun joukkue kokoontui muutamaksi päiväksi Eerikkilään.  Maajoukkueleirin aikana joukkue pelasi myös kaksi ottelua, kun se kohtasi Montenegron kahdesti. Suomi voitti joukkueiden molemmat kohtaamiset. Tiistaina Eerikkilässä päädyttiin 4-1-lukemiin ja torstaina Suomi oli Kaarinassa vahvempi maalein 3-0.

Ensimmäisessä ottelussa Rantanen pääsi ottelun loppupuolella vaihdosta kentälle ja pelasi 24 minuuttia. Torstain ottelussa Rantanen oli avauskokoonpanossa ja urakoi kentällä 82 minuuttia.

Maajoukkueleirillä oli mukana myös kaksi PK-35 Vantaan yhteistyöseurojen pelaajaa. PK-35 Helsingin Abaas Ismail ja VJS:n Paavo Ahola pääsivät Rantasen tavoin tositoimiin molemmissa otteluissa.

– Se oli hyvä reissu ja sain taas kaksi kansainvälistä peliä. Toisessa pelissä pelasin paljon enemmän. Oli kiva päästä pelaamaan avauksessa ja Suomessa kotikatsomon edessä, Rantanen totesi.

Rantanen pelasi maajoukkueen 4-4-2-ryhmityksessä torstaina pääsääntöisesti keskikentän keskustassa, mutta hän ehti kahden pelin aikana pelata lyhyen jakson myös kummallakin laidalla.

– Pääsin pitkä aikaa pelaamaan omalla pelipaikallani keskikentällä. Oli kiva päästä vanhalle omalle paikalleni. Tuntui hyvältä pelata siinä.

Rantanen oli omiin suorituksiinsa tyytyväinen etenkin torstain ottelun osalta.

– Ensimmäisessä pelissä oli alusta vähän hakemista, mutta toisessa pelissä pääsin hyvin mukaan, kun olin avauksessa. Mielestäni siinä tuli ihan hyvin onnistumisia. Olen ihan tyytyväinen, Rantanen arvioi.

Joukkue majoittui ja harjoitteli leirin ajan Eerikkilässä, mutta leirin jälkimmäinen Montenegro-ottelu pelattiin eilen Kaarinassa.

– Oli kiva päästä pelaamaan myös Kaarinaan. Siellä oli enemmän katsojia pikkupojat kannustivat katsomossa.

U18-maajoukkueen seuraavat karsinnat ovat edessä vasta ensi vuonna, mutta joukkue kokoontuu vielä joulukuussa malliryhmäleirille Eerikkilään. Tammikuussa Suomen U18-maajoukkue lähtee kahdeksi viikoksi Venäjälle Valentin Granatkin –turnaukseen.

– Toivottavasti pääsen sinne mukaan. Siellä tulisi seitsemän peli kahteen viikkoon Rantanen tuumi.

Rantanen toivoo, että maajoukkue-edustuksia on luvassa jatkossakin. Ensimmäinen askel on Rantasen mukaan avauskokoonpanopaikan vakiinnuttaminen U18-maajoukkueessa.

– Totta kai yritän pysyä maajoukkueessa ja saada pelipaikan avauskokoonpanossa. Tulevaisuudessa unelmana ja tavoittena on tietysti pelata miesten A-maajoukkueessa. Toivottavasti pääsisin jonain päivänä sinne pelaamaan.

Maajoukkueleirin jälkeen Rantasen pitää kuitenkin kääntää katseet nopeasti takaisin seurajoukkuepeleihin. Punamustien pelit miesten Ykkösessä jatkuvat jo huomenna, kun Vasa IFK vierailee Myyrmäessä.

– Maajoukkuepelit on jo jätetty taakse ja nyt keskitytään sataprosenttisesti huomiseen peliin. Lähdemme voittamaan sitä peliä.

PK-35 Vantaan-Vasa IFK pelataan lauantaina 29.8. klo 16.00 Myyrmäen jalkapallostadionilla. Lauantaina vietetään 35-päivää, joten liput otteluun maksavat aikuisille 5 euroa ja lapsille sekä muille alennusryhmäläisille 3 euroa. Alle 7-vuotiailla lapsilla on otteluun vapaa pääsy.