PK-35 Vantaa emännöi torstaina HPS:ää

27.4.2021

Punamustien kotipeliputki Kansallisessa Liigassa jatkuu jo torstaina. Silloin PK-35 Vantaa saa vieraakseen sarjanousija Helsingin Palloseuran. Ottelu pelataan torstaina 29.4. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Punamustien sarjakauden alku on ollut kaksijakoinen. Sarja-avauksessa PK-35 Vantaalta nähtiin hyvä peliesitys hallitsevaa Suomen mestaria Åland Unitedia vastaan ja joukkue nousi 2-2-pistejakoon päättyneessä ottelussa kahdesti tappiotilanteesta tasoihin. Voittomaalikin jäi ottelun lisäajalla vain senteistä kiinni. Punamustien sarjakauden ensimmäisistä osumista vastasivat Karoliina Autio ja Oona Sevenius.

Toisella sarjakierroksella PK-35 Vantaa kärsi tappion Kuopion Palloseuraa vastaan. Kuopiolaiset hyödynsivät tilaisuutensa tehokkaasti ja veivät viime viikonloppuna Myyrmäestä pisteet lukemin 0-3. Punamustien oma hyökkäyspelaaminen jäi ottelussa vaatimattomaksi ja laukauksia kotijoukkueelle kirjattiin lopulta vain kaksi.

HPS voitti viime kaudella Ykkösen vakuuttavin ottein ja nousi seurahistoriansa ensimmäistä kertaa naisten pääsarjaan. Ensiaskeleet Kansallisessa Liigassa eivät ole olleet helppoa, sillä HPS on hävinnyt kaksi ensimmäistä sarjapeliään yhteismaalierolla 1-10.

Avauskierroksella HPS kärsi KuPSin vieraana selvänumeroisen tappion lukemin 4-0. Viime viikonloppuna Vihreät jääkärit sen sijaan taipuivat paikallisottelussa Pallokerho-35:lle maalein 1-6. HPS onnistui nousemaan ottelun avausjaksolla kertaalleen takaa-ajoasemasta tasoihin, mutta ei lopulta pysynyt vieraidensa kyydissä. HPS:n liigahistorian avausmaalista vastasi kulmapotkutilanteesta osunut Eerika Hämäläinen.

Joukkueet ovat kohdanneet toisensa vuosien saatossa kaikkiaan neljästi. Molemmat Suomen Cupin kohtaamiset ovat päättyneet Punamustien voittoihin selvin lukemin 0-6 ja 0-10. Tähän mennessä ainoat keskinäiset sarjapelikohtaamiset sen sijaan ovat kaudelta 2019, jolloin molemmat pelasivat Ykkösessä. Tuolloin PK-35 Vantaa voitti kotipelinsä Myyrmäessä maalein 2-1, mutta joutui taipumaan vieraissa Paloheinässä lukemin 5-1.

Punamustien kokoonpanosta puuttuvat torstaina varmuudella Aurora Troberg, Netta Koso ja Emma Korkalainen. Anna Vlasoffin pelaaminen on vielä epävarmaa. Kahdesta ensimmäisestä sarjapelistä sivussa ollut kapteeni Sanna Saarinen sen sijaan palannee jälleen kokoonpanoon. Lisäksi viime viikonloppuna EBK:n apuna ollut Ella Koivu on tutusti mukana Punamustien kokoonpanossa.

Pelirohkeus avainasemassa

Päävalmentaja Jari Väisäsen mukaan PK-35 Vantaa lähtee torstain otteluun luottavaisin mielin. Joukkue on käynyt viime viikonlopun KuPS-ottelun opit läpi ja jahtaa nyt sarjakauden avausvoittoaan.

– Joukkueessa on tällä hetkellä tosi hyvä fiilis. Pelaajat ovat tosi virkeinä ja treeneissä on ollut hyvää tekemistä. Olemme päässeet hyvin yli KuPS-tappiosta ja suunnanneet ajatukset siihen, mitä asioita pitää parantaa. Pelaajat ovat olleet siinä hienosti mukana, Väisänen kiitteli.

– Yksi iso asia HPS-peliin on se, että meidän pitää löytää taas tuttu pelirohkeutemme. KuPSia vastaan lähdimme peruuttelemaan hieman liikaa. Silloin on vaikeaa päästä hyökkäämään.

Viime viikonlopun KuPS-ottelussa PK-35 Vantaa oli liikkeellä todella kapealla pelaajaryhmällä. Nyt mukaan saadaan jälleen muutama pelaaja enemmän, kun muun muassa joukkueen kapteeni Sanna Saarinen palannee kokoonpanoon.

– Sannalla on paljon kokemusta, hän on joukkueen kapteeni ja myös yksi joukkueen tärkeimpiä pelaajia. Hän pelasi kevättalvella kunnossa ollessaan todella hyviä pelejä ja muun muassa Suomen Cupin välierä HJK:ta vastaan oli Sannalta erittäin hyvä esitys, Väisänen sanoi.

Torstain vastustaja HPS on aloittanut historiansa ensimmäisen naisten pääsarjakauden mollivoittoisesti. Väisäsen mukaan avauskierrosten tuloksille ei kuitenkaan kannata antaa liikaa painoarvoa.

– HPS on aloittanut liigan heikosti, mutta heitä ei voi missään tapauksessa aliarvioida. He hakevat vielä liigarytmiä, mutta HPS pystyy varmasti nähtyä parempaan ja he tulevat parantamaan paljon tulevien kierrosten aikana, Väisänen totesi.

– Meidän pitää olla hereillä HPS:n vastahyökkäysten kanssa. Heiltä löytyy nopeita pelaajia, joten emme saa antaa heille tilaisuuksia pelata palloja linjan taakse.

PK-35 Vantaa – HPS pelataan torstaina 29.4. klo 19.00 Myyrmäen stadionilla.

Koronarajoituksista johtuen ottelu pelataan ilman yleisöä, mutta sitä voi seurata suorana lähetyksenä Ruutu+ -palvelun välityksellä.