Tuulia Mikkola siirtyy Punamustiin

5.12.2020

PK-35 Vantaa on solminut Tuulia Mikkolan kanssa kauden 2021 kattavan pelaajasopimuksen. Hyökkäyspään pelaaja siirtyy Punamustiin Tampereen Ilveksestä.

21-vuotias Mikkola aloitti taipaleensa jalkapallon parissa Valkeakosken Nappulaliigassa ja siirtyi sieltä saman kaupungin lippulaivan Hakan junioreihin. Viimeiset juniorivuotensa hän vietti Ilveksessä, jonka riveistä hän ponnisti lopulta myös naisten pääsarjaan. Liigadebyyttinsä Mikkola teki vuonna 2016.

Mikkola edusti Ilvestä liigatasolla yhteensä viiden kauden ajan. Hän on pelannut urallaan yhteensä 64 liigaottelua ja viimeistellyt niissä 15 maalia. Parhaalla pääsarjakaudellaan Mikkola osui seitsemän kertaa. Hän on esiintynyt myös Suomen nuorisomaajoukkueissa.

Kausi 2019 jäi Mikkolalta täysin väliin loukkaantumisen takia, mutta päättyneellä kaudella hän kirjasi tililleen yksitoista liigaottelua ja onnistui kertaalleen maalinteossa. Kauden viimeiset kuukaudet Mikkola joutui seuraamaan vamman takia sivusta, mutta nyt hän on jälleen hyvää vauhtia palaamassa harjoituskentille.

Sopiva ympäristö kehittyä

PK-35 Vantaan päävalmentajan Jari Väisäsen mukaan Mikkola on monella tavalla Punamustien profiiliin sopiva pelaaja. Vaikka kyseessä on vasta 21-vuotias pelaaja, hän tuo samalla joukkueeseen jälleen lisää liigakokemusta monen kauden ajalta.

– Tuulia on pelaaja, joka on motivoinut harjoittelemaan ja haluaa mennä eteenpäin. Juuri sellaisia pelaajia haluamme joukkueeseemme. Nuoresta iästään huolimatta hän on jo kokenut liigapelaaja, joka tuo meille uusia vaihtoehtoja hyökkäyspäähän. Tuulian perustaidot ovat korkealla tasolla ja uskomme, että pystymme auttamaan hänet seuraavalle tasolle. Uskomme, että Tuulia sopii myös luonteeltaan hyvin tähän joukkueeseen, Väisänen totesi.

– Viime kaudella Tuulia pääsi jälleen pelaamaan pitkän vamman jälkeen. Hän oli syksyllä hetken aikaa sivussa, mutta nyt vammat on selätetty ja kuntoutuminen on sujunut hyvin. Nyt seuraava askel on päästä kunnolla mukaan harjoittelu- ja pelirytmiin.

Usean Tampereella pelatun kauden jälkeen nyt oli Mikkolan mielestä oikea hetki siirtyä uusien haasteiden pariin pääkaupunkiseudulle.

– Siirryn hyvillä mielin PK-35 Vantaan riveihin. Odotan innolla treenejä ja uuden ympäristön tuomia haasteita. Tämä tuntui hyvältä vaihtoehdolta, koska minut otettiin heti hyvin vastaan ja uskon, että tämä on minulle sopiva ympäristö kehittyä jalkapalloilijana, Mikkola sanoi.

– Ensi kaudella haluan saada ehjän kauden ja auttaa parhaani mukaan joukkuetta vahvuuksillani. Joukkueen osalta odotan tasaisen hyviä tuloksia ja sitä kautta hyvää sijoitusta.