Tiia Savolainen Punamustiin

26.11.2018

PK-35 Vantaa on solminut Tiia Savolaisen kanssa kauden 2019 kattavan pelaajasopimuksen. Hyökkäävissä laitarooleissa viihtyvä Savolainen siirtyy Punamustiin Turun Palloseurasta.

21-vuotias pelaaja aloitti pääsarjauransa kotikaupunkinsa Kuopion Pallokissoissa. Sieltä hän siirtyi kolmen liigakauden jälkeen Turun Palloseuraan kaudeksi 2017. Turussa hän viihtyi kaksi kautta ennen siirtoaan PK-35 Vantaan riveihin.

Päättyneellä kaudella Savolainen pelasi TPS:n kaikissa 23 liigaottelussa. Hän oli 11 liigamaalillaan joukkueensa paras maalintekijä. Naisten Liigan maalipörssissä Savolainen sijoittui jaetulle neljännelle sijalle. Hän on osoittanut vaarallisuutensa myös uutta seuraansa vastaan, sillä Savolainen osui menneellä kaudella kahdesti myös Punamustien verkkoon.

Savolainen teki ensiesiintymisensä Naisten Liigassa kaudella 2014 kotikaupunkinsa Kuopion Pallokissojen paidassa. Nuoresta iästään huolimatta hän on ehtinyt pelata jo 106 pääsarjaottelua, joissa on syntynyt 29 maalia. Savolainen on lukeutunut joukkueidensa avainpelaajiin, sillä kautta 2017 lukuun ottamatta hän on pelannut liigaurallaan aina kauden jokaisessa sarjaottelussa.

Savolainen on esiintynyt myös Suomen nuorisomaajoukkueissa. Tällä hetkellä hän kuuluu Suomen U23-maajoukkueryhmään.

Hyvä lisä joukkueen pelaamiseen

Savolainen liittyy hyvillä mielin hallitsevan mestarijoukkueen riveihin. Hän uskoo, että Punamustilla on kaikki edellytykset menestyä myös tulevalla kaudella.

– Liityn joukkueeseen erittäin hyvillä fiiliksillä. PK-35 Vantaa on ollut viime kausina erittäin hyvä ja menestynyt joukkue. Uskon, että myös tuleva kausi tulee olemaan meiltä todella vahva, Savolainen totesi.

– Odotukseni ovat korkealla myös henkilökohtaisella tasolla. Haluan auttaa joukkuetta pärjäämään omien vahvuuksieni kautta ja uskon niiden sopivan hyvin joukkueen pelityyliin.

PK-35 Vantaan päävalmentaja Jari Väisänen on mielissään joukkueen uudesta vahvistuksesta. Savolaisella on allaan tehojen valossa uransa paras kausi, mutta Väisänen uskoo hänellä olevan potentiaalia vielä parempiin otteisiin.

– Tiia on todella hyvä muun muassa tempokuljetuksissa. Nopeana ja taitavana pelaajana hän kykenee etenemään maalipaikoille ja keskitysalueille. Hän on osoittanut kykynsä myös hyödyntää saamansa maalipaikat, Väisänen sanoi.

– Uskon, että ensi kaudella tulemme näkemään vieläkin paremman Tiian, kun hän pääsee käyttämään kykyjään entistä enemmän myös rangaistusalueen sisäpuolella. Tiia tuo osaamisellaan ehdottomasti hyvän lisän joukkueemme pelaamiseen.

PK-35 TV: Tervetuloa Punamustiin Tiia Savolainen!