SMART Internationalization Punamustien tukena

15.4.2020

Yhteistyökumppanit ovat korvaamaton osa urheiluseurojen toimintaa. Ilman heidän tukeaan toiminta olisi mahdotonta. PK-35 Vantaan viime vuosiin on mahtunut niin menestystä kuin myös vaikeampia aikoja, mutta moni tukija on pysynyt rinnalla niin myötä- kuin vastamäessä.

SMART Internationalization® lukeutuu PK-35 Vantaan monivuotisiin yhteistyökumppaneihin. Kyseessä on sekä kansainvälistymisen että liiketoiminnan analysoinnin, suunnittelun ja toteuttamisen asiantuntijatalo.

– Keskitymme erityisesti asiakasyritystemme kansainvälisen myynnin toimintamallien, myyntiorganisaation osaamisen sekä strategisen kumppanuus- ja liiketoimintamallien että businesskriittisten arvoverkostojen kehittämiseen, SMART Internationalization Oy:n Juha Merinen kuvaa yrityksen toimintaa.

Yhteinen taival Punamustien kanssa alkoi jo vuonna 2016 silloin toimineen Club 35 –verkoston myötä. Sen jälkeen yhteistyö on syventynyt vuonna 2018 alkaneeseen kummipelaajatoimintaan, joka on jatkunut yhtäjaksoisesti siitä lähtien. Kausilla 2019 ja 2020 SMART Internationalizationin kummipelaajana on toiminut Punamustien maalivahti Velma Oikarinen.

Merinen kokee urheilun ja tässä tapauksessa naisjalkapallon tukemisen arvokkaaksi. Hän löytää pelikentiltä myös paljon yhtäläisyyksiä liike-elämän toimintaan.

– Asiat, jotka edistävät, kehittävät ja voimistavat ihmisten välistä yhteistyötä – kuten naisjalkapallo joukkuelajina – ovat erittäin merkityksellisiä koko yhteiskunnalle. Jalkapallo on hyvin strateginen urheilulaji ja siinä yhdistyvät täysin samat lainalaisuudet kuin liiketoiminnassakin; strategia eli suunnitelma, tavoite ja osatavoitteet sekä miten ne saavutetaan, Merinen kertoo.

– Pitää miettiä, mitä tavoitteiden saavuttaminen vaatii, miten asetetaan konkreettisia ja aikataulutettuja virstanpylväitä ja miten harjoitellaan säännöllisesti ja määrätietoisesti kohti tavoitetta.

Aikataulujen salliessa Merinen tukee Punamustia säännöllisesti myös katsomossa. Kummipelaajansa Oikarisen otteita hän seuraa erityisellä mielenkiinnolla, mutta samalla hän kiittelee koko joukkueen hienoa ja positiivista asennetta myös vaikeina hetkinä.

– Olen ollut hyvin otettu siitä määrätietoisuudesta ja joukkueen eteen toimimisesta, jota Velma on otteissaan osoittanut – sekä harjoittelussaan että peleissään, Merinen kehuu.

– Joukkue on onnistunut pitämään loistavan hengen porukassaan – tukijat ja fanit mukaan lukien – myös haastavana kautena 2019. Erinomaisena osoituksena tästä on se, että tukijat ja fanit eivät ole kadonneet minnekään.

Pitkään PK-35 Vantaata edustanut Oikarinen on kiitollinen SMART Internationalizationilta saadusta tuesta. Maalivahdin mukaan on erityisen hienoa, että Merinen on aidosti kiinnostunut joukkueen edesottamuksista.

– Arvokas yhteistyö Juhan kanssa on jatkunut jo pitkään ja on mahtavaa, että meillä on noin sitoutunut tukija. Arvostan erityisesti sitä, että Juha on innokas kannattajamme, jonka löytää kauden aikana usein katsomosta. Erityisesti haluan kiittää jatkuvasta tuesta myös viime kauden yllättävissä olosuhteissa. Toivon, että yhteistyö jatkuu myös tulevaisuudessa!, Oikarinen sanoo.

Kulunut kuukausi on ollut myös PK-35 Vantaan ryhmälle poikkeuksellinen, jopa erikoinen. Valmistautuminen kohti uutta kautta oli jo loppusuoralla, kun maailmanlaajuiseksi epidemiaksi puhjennut Covid-19 puuttui peliin. Tartuntariskin välttämiseksi myös Punamustien joukkueharjoittelu on keskeytetty ja pelaajat harjoittelevat tällä hetkellä omatoimisesti valmennuksen ohjeiden mukaisesti. Oikarisen mukaan joukkue on kuitenkin kyennyt pitämään mielen virkeänä myös poikkeusolosuhteissa.

– Joukkueharjoitusten puuttumisesta huolimatta kauteen valmistautuminen on kovasti käynnissä. Olemme saaneet henkilökohtaiset harjoitusohjelmat, joiden kanssa pääsemme vielä kehittämään kuntoa kauden alkua odotellessa. Olemme pitäneet yhteyttä esimerkiksi Whatsappin kautta ja aloittaneet nyt myös säännölliset joukkuepalaverit – tietysti etäyhteyttä käyttäen. Odotamme varmasti kaikki erityisen innokkaasti kentille palaamista tänä vuonna.

SMART Internationalizationin Juha Merinen tunnustaa väriä myös katsomossa.